נושאים כלליים באסטרונומיה
ומה אם כדור הארץ היה שטוח? על תפיסות שגויות באסטרונומיה
לאורך כל ההיסטוריה היו תפיסות שגויות חלק בלתי נפרד מן הידע האסטרונומי. כך היה כשבמשך 1,800 שנים שלטה התפיסה הגיאוצנטרית, כלומר שכדור הארץ במרכז מערכת השמש. מה הן התפיסות השגויות באסטרונומיה אותן אנו נושאים עמנו כיום? מהי האמת המסתתרת מאחורי התפיסות הללו וכיצד ניתן להתמודד אתן?
הזמן ולוחות השנה
מה משמעות הזמן? האם חץ הזמן נע בכיוון אחד בלבד או אולי ניתן לנוע אחורה בזמן? האם ניתן לחלק את הזמן ליחידות בדידות? וכיצד פועלים לוחות השנה שלנו?
מצפי כוכבים רובוטיים
מה מאפיין מצפה כוכבים בן ימינו? אילו התפתחויות טכנולוגיות אפשרו הקמה של מצפים בהם אין נוכחות לצופה במהלך הלילה? איך מתפעלים מצפה כזה ומה עוד צופן העתיד?
טלסקופים ומצפי כוכבים
כיצד נוצר הטלסקופ? מי עשה בו שימוש ראשון למטרות אסטרונומיות? מה באמת הוא מבצע? מה הם מצפי הכוכבים הגדולים בעולם ומדוע בונים מצפים חדשים שבהם קוטר מראת הטלסקופ גדל והולך? האם כל הטלסקופים צופים באורכי גל של אור נראה?
ההרצאה מועברת בדרך-כלל יחד עם ההרצאה הבאה.
שיקולים בבחירת מיקום למצפי כוכבים
מה הם השיקולים בבחירת המיקום של מצפי כוכבים? היכן המקום הטוב ביותר להציב בו טלסקופ? מדוע מרחיקים עד לאזורים הנידחים ביותר על-פני כדור הארץ כדי להקים בהם מצפי כוכבים חדשים? ומדוע רוב המצפים החדשים מוקמים כעת בשמיים הדרומיים של כדור הארץ?
ההרצאה מועברת בדרך-כלל יחד עם ההרצאה הקודמת.
התכסויות כוכבים
מה קורה כשהירח של כדור הארץ “מכסה” כוכב או כוכב לכת? וכשאסטרואיד מסתיר כוכב? מה ניתן ללמוד מכך ואיזה מדע ניתן להפיק מאירועים מעין אלו? מסתבר שלא מעט והדבר תורם מהותית לשיפור המידע הפיזיקלי לגבי הגופים הרחוקים ביותר במערכת השמש.
יוזמות חינוכיות בתחום האסטרונומיה – על שנת האסטרונומיה הבינלאומית 2009
ארגון האו”ם לחינוך, מדע ותרבות והאיגוד האסטרונומי הבינלאומי הכריזו במשותף על שנת 2009 כשנת האסטרונומיה הבינלאומית. בהרצאה נסקור את העילה לקיום שנה זו – הפנייה של הטלסקופ לראשונה אל עבר השמיים על-ידי גלילאו גליליי, והתגליות שהניבה – ונבחן מה הן הפעילויות המתוכננות לשנה זו בעולם ובישראל.
מידע אסטרונומי מהאינטרנט – התועלת והסכנה
האינטרנט הביא עמו הצפה של מידע מדעי באופן כללי ואסטרונומי בפרט. האם המידע הזה מביא רק תועלת? כיצד ניתן לדעת מה טיב המידע? מה הכלים העומדים לרשותנו לניתוח המידע? ההרצאה משולבת בדוגמאות רבות.